W ostatnich latach wiele polskich dworców przeszło niemałe metamorfozy, aby podróżni mogli czerpać więcej radości z podróży. W Lublinie natomiast postanowiono wybudować całkowicie nowy obiekt. Co wyróżnia go na tle pozostałych centrów komunikacyjnych?
Lublin już od pierwszych chwil będzie zachwycać turystów. Wszystko dzięki wzniesieniu nowego dworca. Obiekt jest jednym z najnowocześniejszych i największych centrów komunikacyjnych w Polsce. Jego oficjalne otwarcie odbyło się 12 stycznia. "To historyczny moment dla naszego miasta i całego regionu, na który wszyscy czekaliśmy od dawna. Jestem dumny i cieszę się, że po latach starań Lublin ma nową i wyjątkową przestrzeń komunikacyjną" - Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin. Nowe centrum komunikacyjne integruje transport miejski i pozamiejski autobusowy, busowy oraz kolejowy. Włodarz miasta zwrócił także uwagę na to, w jaki sposób zaprojektowano dworzec.
Nowy obiekt robi wspaniałe wrażenie, został zaprojektowany jako jeden z najbardziej ekologicznych tego typu budynków w Polsce i spełnia najwyższe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju
- podkreślił Krzysztof Żuk.
Wybudowany w stolicy województwa lubelskiego dworzec ma trzy kondygnacje o łącznej powierzchni około 18 metrów kwadratowych. Z kolei w pobliżu obiektu umieszczono perony dla autobusów oraz busów ze spektakularnym szklanym zadaszeniem wspartym na filarach. Jak informuje miasto, na dworcu obsługa pasażerów będzie odbywać się z wykorzystaniem inteligentnych systemów transportowych (ITS), w szczególności systemów informacji pasażerskiej i przystankowej. Na tym jednak nie koniec udogodnień dla podróżnych.
Innowacyjnym rozwiązaniem jest użytkowy dach w formie tarasu widokowego z przestrzeniami rekreacyjnymi i wypoczynkowym oraz traktami spacerowymi. Znajdują się tam stoliki i krzesła oraz hamaki. Z myślą o najmłodszych na części dachu powstał też plac zabaw, który składa się z systemowego parku linowego
- przekazał lubelski ratusz. Wybudowany Dworzec Lublin oraz przebudowa układu komunikacyjnego w jego rejonie były współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Inwestycja pochłonęła w sumie prawie 340 mln złotych, z czego ponad 195 mln zł stanowi dofinansowanie z funduszy europejskich - czytamy w komunikacie opublikowanym przez Urząd Miasta Lublin.