Przeprowadzka to wydarzenie życiowe, które zazwyczaj jest dość stresujące. Mamy wówczas dużo na głowie i łatwo jest zapomnieć o takich sprawach, jak zmiana adresu we wszystkich miejscach. Choć wydaje się to błahe, okazuje się, że takie niedopatrzenie może mieć bardzo poważne konsekwencje.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl.
Gdy ZUS wysyła do nas korespondencję, korzysta z ostatniego adresu, który udostępniliśmy urzędowi. Dotyczy to zarówno fizycznego adresu zamieszkania, jak i elektronicznego.
Zgodnie z przepisem art. 41 Kodeksu postępowania administracyjnego, w toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ administracji publicznej o każdej zmianie swojego adresu, w tym adresu elektronicznego. W razie zaniedbania tego obowiązku doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny
- czytamy w komunikacie opublikowanym na oficjalnej stronie ZUS-u. Oznacza to, że korespondencja wysłana na niezmieniony adres, do którego nie mamy już dostępu, będzie mimo wszystko uznana za doręczoną skutecznie. To z kolei oznacza, że adresata będą obowiązywać, np. wyznaczone w wysłanym piśmie terminy. Na tym jednak potencjalne niebezpieczeństwa się nie kończą.
Wysłanie korespondencji na nieaktualny adres może oznaczać, że dostęp do niej będą miały osoby nieupoważnione. Niesie to ze sobą ryzyko szkód materialnych i niematerialnych, w tym nawet kradzieży tożsamości, nadużycia i strat finansowych, zwłaszcza jeśli w grę wchodzą świadczenia. Im szybciej więc dokonamy aktualizacji danych, tym bezpieczniejsze one będą. Warto podkreślić w tym miejscu, że dotyczy to również naszych przedstawicieli lub pełnomocników, którzy są upoważnieni do załatwiania spraw z ZUS-ie w naszym imieniu.
Zmiana danych adresowych lub innych danych osobowych w ZUS-ie jest bardzo prosta. W tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek, który pobierzemy z oficjalnej strony internetowej ZUS-u lub z Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE). Następnie formalności możemy dopełnić na trzy sposoby:
Ostatnia opcja jest prawdopodobnie najwygodniejsza, gdyż nie wymaga od nas nawet wyjścia z domu. Co więcej, wniosek możemy wysłać o dowolnej porze dnia.