Zwyczajom zakupowym Polaków podczas urlopów już po raz drugi przyjrzała się Agencja Inquiry. W badaniu uwzględniono zarówno miejsca, które najczęściej odwiedzamy, kupowane produkty, jak i nasze plany dotyczące wakacyjnego budżetu. Badanie zrealizowano w czerwcu 2023 na reprezentatywnej próbie 1006 dorosłych Polaków metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov).
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl.
Podstawowe zakupy podczas wakacyjnych wyjazdów to oczywiście zakupy spożywcze. W tym przypadku najchętniej korzystamy z sieciówek, przy czym zauważyć można tu dwa trendy. Pierwszym z nich jest wybór sieciówek dostępnych na miejscu, co wiąże się z wygodą. Część osób poszukuje jednak sieciówek znanych z miejsca zamieszkania ze względu na znajomość asortymentu, a także podobny układ sklepu, który może ułatwić sprawne poruszanie się po nim. Z drugiej strony rośnie zainteresowanie sklepami lokalnymi czy targowiskami, które częściej oferują produkty regionalne. Zakupy w takich miejscach deklarowało 35 procent ankietowanych.
Najmniej popularne, przynajmniej wśród wczasowiczów, są duże galerie handlowe. Odwiedza je jedynie co czwarty badany. Co więcej, celem odwiedzin zazwyczaj są punkty gastronomiczne. Rzadziej może być to zakup innych produktów, których zabrakło nam podczas wyjazdu.
Raport opublikowany przez Agencję Inquiry podkreśla, że wakacyjne zakupy to nie tylko konieczność zaspokojenia podstawowych potrzeb. Są one także istotnym elementem turystyki, który umożliwia nam poznanie nowej kultury, zarówno w innych regionach Polski, jak i za granicą. To nie tylko smakowanie lokalnych produktów, ale też i obcowanie z danym miejscem. Aż 63 procent ankietowanych przyznało, że lubi po prostu przechadzać się po sklepach czy stoiskach z pamiątkami. Warto podkreślić, że niekoniecznie jest to związane z próbą ograniczenia wakacyjnych wydatków, choć pieniądze niewątpliwie mają wpływ na nasz tegoroczny wypoczynek.
Jeśli chodzi o planowany budżet wakacyjny, to średnio w 2023 wydamy 961 zł, czyli o 40 zł więcej niż w roku ubiegłym. Rola pieniędzy jest jednak najbardziej zauważalna, gdy spojrzymy na sytuację jeszcze przed wyjazdem. Spośród gospodarstw z dochodem 2000-3000 zł na osobę tylko połowa planowała wybrać się gdzieś na wakacje. W grupie z dochodem powyżej 6000 zł odsetek ten wzrastał do 78 procent. Co więcej, aż połowa wszystkich badanych stwierdziła, że ich sytuacja materialna w tym roku się pogorszyła, a dla 73 procent osób w tej grupie miało to znaczący wpływ na ich plany wakacyjne. Co druga osoba nieplanująca wyjazdu podczas urlopu, zrezygnowała z niego ze względów finansowych.