UOKiK wziął pod lupę myjnie samochodowe i parkingi. Chodzi o ceny. O tym nie informowano kierowców

Niemal jedna czwarta parkingów i myjni samochodowych w Polsce nie przestrzega przepisów dotyczących prawidłowego informowania konsumentów o cenach - wynika z najnowszego raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak władze zamierzają walczyć z tymi nieuczciwymi praktykami?

Najnowsze kontrole przeprowadzone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyniosły alarmujące wyniki: 23 procent parkingów i myjni samochodowych w Polsce nie informuje klientów o cenach w sposób jasny i zrozumiały. Z wyzwaniem tym UOKiK postanowił zmierzyć się, nakładając na nieuczciwych przedsiębiorców wysokie kary.

Zobacz wideo RPO o przejęciu Polska Press: Postanowienie sądu trzeba wziąć pod uwagę i "zamrozić" sytuację

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kontroluje myjnie i parkingi. Co ustalono?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął zdecydowane kroki, by zwiększyć przejrzystość cenową w sektorze usług parkingowych oraz myjni samochodowych. W ramach ogólnokrajowej akcji skontrolowano 84 parkingi i 125 myjni. Zidentyfikowano szereg nieprawidłowości dotyczących sposobu prezentacji cen. Ustalono, że aż 23 procent przedsiębiorstw nie dostarcza konsumentom kompletnych i czytelnych informacji o kosztach usług.

 [...] Zweryfikowaliśmy, czy przedsiębiorcy prawidłowo realizują swoje obowiązki dotyczące informowania o cenie. [...] Według danych zgromadzonych przez Inspekcję Handlową blisko 23 proc. sprawdzonych przedsiębiorców nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług

- wskazano w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Przeprowadzona kontrola wykazała także, że głównym problemem na parkingach jest niedostateczna widoczność informacji na temat cen, co znacząco utrudnia kierowcom dokonanie świadomego wyboru. Analogicznie, w przypadku myjni samochodowych, niejednokrotnie brakowało cenników lub były one niekompletne – nie zawierały kosztów wszystkich oferowanych usług.

 [...] Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie +od…+ lub >>od… do…<<. Tymczasem cena musi być jednoznaczna dla konsumenta - ma prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać

– podał UOKiK.

UOKiK nakłady kary na nieuczciwych przedsiębiorców. Mandat w wysokości 20 tysięcy złotych

Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że za brak należytego informowania konsumentów o cenach grozi przedsiębiorcom kara finansowa sięgająca do 20 tysięcy złotych. Skutki kontroli są już widoczne: ponad połowa właścicieli parkingów i myjni samochodowych, u których stwierdzono nieprawidłowości, podjęła dobrowolne działania naprawcze, dostosowując swoje praktyki do wymagań prawnych.

[...] Na 32 przedsiębiorców nałożyliśmy kary pieniężne na łączną kwotę ok. 40 tys. zł. W 6 przypadkach odstąpiliśmy od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk

- informuje UOKiK.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.