Takiego tunelu jeszcze nie było. Będzie najdłuższy na świecie i połączy dwa europejskie państwa

Tunele samochodowe to ważne konstrukcje na drogach, które ułatwiają życie kierowcom. Tym razem jednak nie chodzi o auta. Brenner Base Tunnel to tunel kolejowy powstający w Alpach, który jednocześnie będzie najdłuższym tunelem na świecie. Jak długi będzie dokładnie i od kiedy zostanie udostępniony?

Budowa tuneli najczęściej ma na celu ułatwienie komunikacji pomiędzy dwoma punktami, a jednocześnie pozwala ona obejść ewentualne przeszkody pojawiające się na danym terenie. Podobnie jest też w tym przypadku, bowiem Brenner Base Tunnel (BBT) ma odciążyć autostradę A13, która łączy Austrię i Włochy. Jest to istotny cel, ponieważ co roku przejeżdżają nią ponad dwa miliony samochodów ciężarowych.

Zobacz wideo Jak pobudzić polską kolej? Pytamy Jakuba Madrjasa

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl.

Powstaje najdłuższy tunel na świecie. Połączy Austrię i Włochy, a jego długość zaskakuje

Z oficjalnej strony inwestycji dowiadujemy się, że BBT ma połączyć austriackie miasto Innsbruck oraz włoskie Fortezza. Jak zostało to już wspomniane, to tunel kolejowy, który będzie dostępny zarówno dla pociągów pasażerskich, jak i towarowych. Zaplanowana długość BBT wraz z obwodnicą od Innsbrucku to 64 km, co jednocześnie uczyni go najdłuższym tunelem kolejowym na świecie. Obecnie tytuł ten należy do 57-kilometrowego tunelu świętego Gotarda w Szwajcarii. Jako ciekawostkę można wspomnieć też dla porównania najdłuższy tunel samochodowy na świecie, który zgodnie z doniesieniami portalu Rynek Infrastruktury ma powstać do 2026 roku w Norwegii. Będzie on mieć 27 km.

Warto podkreślić, że w sumie przy realizacji projektu wydrążonych zostanie aż 230 km tuneli. Część z nich będzie wykorzystana do postawienia niezbędnych konstrukcji wspierających całą infrastrukturę. W pozostałych natomiast prowadzone będą prace eksploracyjne. Co więcej, najgłębszy punkt tunelu znajdzie się 1700 m poniżej szczytów pasma górskiego. Przemieszczające się tunelem pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 250 km/h, natomiast w przypadku składów towarowych maksymalną prędkością to 160 km/h.

Brenner Base Tunnel w dużej mierze jest gotowy. Na jego otwarcie musimy jednak poczekać

Ze strony poświęcone realizacji BBT dowiadujemy się również, że obecnie wydrążonych zostało już 160 km, co stanowi 70 proc. założonego celu (230 km). Prace nad tunelem mają jednak jeszcze potrwać do 2032 roku. Całkowity koszt przedsięwzięcia to 8,8 miliarda euro, czyli ponad 40 miliardy złotych. Inwestycja jest finansowana wspólnie przez rząd Austrii i Włoch, a dodatkowe środki w wysokości 40 proc. kosztów pochodzą ze środków unijnych.

 
Więcej o: