To prawdziwa rewolucja. Polacy wymyślili lewitujący pociąg. Ma poruszać się z prędkością do 550 km/h

Podróż pociągiem po Polsce w ostatnich latach bardzo się zmieniła, ale prace nad udoskonalaniem tego środka transportu wcale się nie zakończyły. Firma Nevomo pracuje nad lewitującymi pociągami, które całkowicie odmienią polską kolej. Wyniki pierwszych przeprowadzonych testów są imponujące.

Dla kolei polskiej i nie tylko nadchodzą wielkie zmiany, za które odpowiedzialna jest firma Nevomo wywodząca się z naszego kraju. Chodzi o technologię MagRail. Jest to pierwsze na świecie rozwiązanie, które umożliwiłoby poruszanie się lewitacyjnych pociągów magnetycznych na istniejących już torach. Oficjalna prezentacja tego rozwiązania odbyła się we wtorek, 5 września.

Zobacz wideo Jakub Madrjas: Jest pokolenie, które samochód postrzega jako symbol, że transformacja się udała

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl.

Nevomo Polska i lewitujące pociągi. MagRail zrewolucjonizuje transport kolejowy

Testy pojazdów MagRail odbywały się na ponad 720-metrowym odcinku toru testowego Nevomo w Nowej Sarzynie, w województwie podkarpackim. Sam wykorzystany pojazd ważył dwie tony i miał sześć metrów długości. Z opublikowanego na oficjalnym profilu firmy nagrania dowiadujemy się, że zaczął on lewitować już przy prędkości około 70 km/h, unosząc się mniej więcej 20 mm nad szynami kolejowymi. Do 100 km/h rozpędził się w zaledwie 11 sekund, a maksymalna prędkość osiągnięta podczas testów to 135 km/h. Docelowo jednak MagRail ma poruszać się z imponującą prędkością 550 km/h.

Największą zaletą rozwiązania Nevomo jest niewątpliwie możliwość poruszania się lewitujących pociągów po istniejących już torach. Oznacza to, że wprowadzenie MagRail nie będzie wymagać modernizacji kolei czy budowania nowych linii. Wystarczy jedynie doposażenie w odpowiednie komponenty magnetyczne. To z kolei znacznie zmniejszy koszty całego przedsięwzięcia. Na tym jednak zalety MagRail się nie kończą.

Pociągi MagRail to przyszłość transportu. Jakie są zalety takiego podróżowania?

Bardzo istotny dla pociągów MagRail jest brak konieczności stosowania lokomotywy. Dzięki temu możliwe będzie przewożenie większej ilości pasażerów przy zachowaniu takiej samej długości całkowitej pojazdu. Pociągi MagRail będą mogły również elastycznie dostosowywać się do podróżnych, zwiększając częstotliwość przyjazdów czy ilość wagonów w zależności od zapotrzebowania. Wśród zalet Nevomo wymienia się również redukcję hałasu i wibracji, niższą emisję dwutlenku węgla, mniejsze zanieczyszczenie żelaznymi wypełniaczami czy brak dodatkowego zajęcia terenu.

Dzisiejszy dzień to przełomowy moment w rozwoju Nevomo. Po raz pierwszy w historii kolei pojazd szynowy poruszał się nie po istniejących torach, ale nad nimi, bez tarcia. Pokazuje to, że nasza technologia to nie tylko wizja przyszłości; to rzeczywiste rozwiązanie na teraz. Rozwiązanie dla bardziej ekologicznej i lepiej skomunikowanej Europy

- mówi Przemek Ben Pączek, prezes zarządu i współzałożyciel Nevomo cytowany przez Kolejowy Portal. Prace nad MagRail wciąż trwają, a ich obecnym celem jest przede wszystkim poprawa efektywności energetycznej. Komercjalizacja pierwszej wersji MagRail do transportu towarowego jest planowana na 2024 rok.

 
Więcej o: