Nowy gatunek grzyba w Polsce. Niesamowite znalezisko z podwarszawskich lasów

Naukowcy z Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Warszawskiego dokonali niesamowitego odkrycia, który może zmienić wymiar mykologii. Udało im się wyizolować całkowicie nowego grzyba. Choć nie dostrzeżemy go gołym okiem, otwiera on nową drogę w zrozumieniu świata.

Nowy gatunek grzyba udało się odkryć w lasach zlokalizowanych pod Warszawą. Nie jest to jednak zwykły okaz na trzonie z kapeluszem. Ten gatunek występuje w kieszonce policzkowej mrówki ćmawej. Dotychczas niewiele było wiadomo na temat tego, jakie gatunki grzybów występują we wnętrzu mrówczych głów. Teraz dzięki temu odkryciu, padnie na to trochę światła.

Zobacz wideo Pięć sposobów na uciążliwe insekty. Jak pozbyć się mrówek, muszek czy komarów?

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Naukowcom z Polski udało się odkryć nowego grzyba. Niesamowite znalezisko w podwarszawskim lesie

Naukowcom z Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Warszawskiego udało się odnaleźć i opisać w czasopiśmie Fungal Biology, całkowicie nowy gatunek grzyba, który został wyizolowany z kieszonki policzkowej mrówki ćmawej – Formica polyctena. Autorami tego artykułu są: Igor Siedlecki, Maria Majchrowska, Alicja Okrasińska, Julia Pawłowska, Marcin Piątek i Magdalena Owczarek-Kościelniak. Jak możemy się dowiedzieć, mrówki i grzyby bardzo często wchodzą w interakcje między sobą.  Według portalu Focus, można mówić w tym przypadku zarówno o pasożytnictwie, jak i relacjach mutualistycznych, czyli kiedy obydwie strony czerpią korzyści wymierne. Mrówki ćmawe przypominają mrówki rudnice, występują na terenie niemal całej Europy i można je znaleźć zazwyczaj w lasach iglastych. Tam bowiem korzystają z igliwia, suchy gałązek i ziemi, które wykorzystują do budowania imponujących kopców. W Polsce napotkamy te stworzenia zazwyczaj na terenie nizin. Badacze zebrali próbkę z samego szczytu kopca w lesie mieszanym w okolicach wsi Pilawa (województwo mazowieckie). Następnie wyekstrahowano zawartość kieszonki policzkowej u mrówek, aby zbadać materię grzybową.

Nie zobaczymy go gołym okiem, ale zdradza więcej, niż się wydaje. To odkrycie wzmacnia hipotezę

Teraz kiedy mamy już naszkicowany obraz interakcji pomiędzy grzybami i mrówkami oraz wiemy nieco więcej o samych mrówkach ćmawych, możemy przejść do odkrycia dokonanego przez badaczy. Naukowcy zaczynali od opisywania gatunków grzybów, które można pospolicie spotkać na leśnej ściółce. Ich uwagę przykuły jednak dwa szczepy, które wyraźnie różniły się od innych - jak wspomina Igor Siedlecki na swoim profilu facebookowym. Jak się później okazało, był to całkowicie nowy rodzaj grzybów należących do rodziny Trichomeriaceae. W swoim artykule badacze zaznaczyli, że do tej samej rodziny należą między innymi grzyby porastające ściany gniazd mrówek kartonowych. Na próżno będzie wyruszenie w las, by dostrzec tego nowo odkrytego grzyba. Nie da się go bowiem zobaczyć gołym okiem. Jego obecność jednak zdradza więcej, niż mogłoby się zdawać. Głównie pomaga to wzmocnić hipotezę dotyczącą różnicowanej i niezależnej ewolucji wielu gatunków grzybów związanych z mrówkami. Teraz również wiadomo, że kieszonki policzkowe mogą się okazać dobrym miejscem do badań mykologicznych. Autorzy artykułu dodają, że wciąż potrzeba jest głębszych analiz.