Na przełomie czerwca i lipca zostanie upubliczniona nowa wersja aplikacji - mObywatel 2.0. Czym będzie różniła się od poprzedniej? Pojawią się nowe funkcje oraz dokumenty. Dzięki temu Polakom będzie jeszcze łatwiej.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Aplikacja zaczęła funkcjonować w 2017 roku, lecz w ostatnich dwóch latach odnotowano znaczny przypływ użytkowników, co nakłoniło rząd do jej udoskonalenia.
W ciągu ostatnich dwóch lat liczba pobrań aplikacji mObywatel wzrosła pięciokrotnie. To świadczy o tym, że cyfryzacja usług publicznych jest potrzebna, a społeczeństwo oczekuje tych zmian
- przekazał minister cyfryzacji Janusz Cieszyński, cytowany przez "Polskie Radio".
W związku z tym już lada moment Polacy będą mogli korzystać z ulepszonej wersji aplikacji, zawierającej usługę mDowód, czyli nowy, elektroniczny dokument tożsamości, który da możliwość potwierdzenia tożsamości podczas załatwiania różnych spraw, w tym także urzędowych.
Nowa wersja aplikacji – mObywatel 2.0. – docelowo to będzie nasz cyfrowy asystent do kontaktu z urzędami. Aplikacja rządowa będzie przypominać, porządkować i informować o korespondencji urzędowej, a także umożliwiać e-płatności urzędowe i posługiwanie się cyfrowymi dokumentami tak, jak tymi tradycyjnymi
- przekazał minister cyfryzacji.
W specjalnym komunikacie Wydział Promocji Polityki Cyfrowej przypomniał, że mObywatel to bezpłatna, publiczna aplikacja mobilna, dzięki której obywatele mogą uzyskać szybki dostęp do swoich dokumentów i danych. Znajdą w niej m.in. dokument tożsamości, prawo jazdy, historię pojazdu, punkty karne, czy legitymacje, w tym szkolną, studencką czy emeryta-rencisty.
W kolejnym kwartale planowana jest także możliwość zastrzegania numeru PESEL, co pozwoli chronić Polaków przed kradzieżą tożsamości, a w tym także zaciąganiem zobowiązań finansowych w imieniu właściciela danego numeru PESEL. Ponadto świeżo upieczeni kierowcy mają także uzyskać natychmiastowy dostęp do tymczasowego elektronicznego prawa jazdy, upoważniającego ich do kierowania samochodem. Usługa ePłatności umożliwi także dokonywanie płatności online za usługi administracyjne. Aplikacja ma być również bardziej intuicyjna oraz posiadać poradnik dla nowych użytkowników.
Aby aktywować aplikację i dodać do niej dokumenty, należy posiadać urzędowy lub bankowy profil zaufany. Szczegółowa instrukcja dotycząca logowania znajduje się na rządowej stronie gov.pl.