Jeśli twój pociąg się spóźnił, możesz liczyć na rekompensatę. Tak uzyskasz odszkodowanie za błędy przewoźnika

Opóźnienia pociągów zdarzają się niezwykle często, szczególnie w okresie wakacyjnym, gdy ruch turystyczny jest wzmożony. Czy w takiej sytuacji pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie? Aby złożyć reklamację i otrzymać konkretny zwrot kosztów, muszą być spełnione odpowiednie warunki. Tyle oferuje przewoźnik.

Okazuje się, że nie tylko linie lotnicze oferują rekompensatę za opóźniony transport. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku pociągów. Jakie obowiązki leżą po stronie przewoźnika i komu przysługuje odszkodowanie? Wiele osób nie ma o tym pojęcia. 

Zobacz wideo Karnowski: PKP CARGO jest teraz o 90 proc. mniej warte niż w grudniu 2015 r.

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Opóźniony pociąg a odszkodowanie. W tych przypadkach przewidziana jest rekompensata pieniężna 

Aby otrzymać zwrot części kosztów za opóźniony przejazd, muszą być spełnione konkretne warunki. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pasażerowie, których pociąg spóźnia się co najmniej 60 minut, mają prawo ubiegać się o wypłatę odszkodowania. Niestety, ten zapis obowiązuje wyłącznie w przypadku pociągów dalekobieżnych, takich jak: 

  • Intercity
  • Express Intercity Premium,
  • Express Intercity,
  • interREGIO,
  • Twoje Linie Kolejowe,
  • połączenia międzynarodowe w obrębie Uni Europejskiej. 

Pieniądze nie są wypłacane automatycznie. Aby uzyskać odszkodowania z tytułu opóźnionego pociągu, należy złożyć odpowiedni wniosek. Dokumenty można dostarczyć do przewoźnika za pośrednictwem poczty tradycyjnej i elektronicznej lub złożyć w kasie biletowej danego przewoźnika. We wniosku powinny znaleźć się takie informacje, jak: 

  • dane kontaktowe,
  • opis zdarzenia,
  • dane połączenia,
  • wnioskowaną kwotę rekompensaty,
  • numer konta bankowego. 

Ponadto do wniosku należy dołączyć bilet i wszelkie rachunki dokumentujące straty poniesione z powodu opóźnienia. Przewoźnik ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku o odszkodowanie. Na jaką rekompensatę mogą zatem liczyć pasażerowie? Jest kolejne "ale". 

Odszkodowanie za opóźniony pociąg - ile wynosi? Niektórzy mogą nie dostać go wcale 

Wysokość odszkodowania zależy od tego, ile wynosi opóźnienie. Pasażer może uzyskać: 

  • 25 proc. ceny biletu - opóźnienie od 60 do 119 minut, 
  • 50 proc. ceny biletu - opóźnienie powyżej 120 minut. 

Rekompensata może zostać przyznana w formie przelewu lub bonu zniżkowego na kolejne połączenie kolejowe. Co więcej, w rozporządzeniu dotyczącym odszkodowań można przeczytać, że przewoźnik ma prawo do ustalenia progu minimalnego zwrotu. Zgodnie z aktualnym prawem jest to 4 euro, czyli 17,80 zł. Oznacza to, że jeżeli rekompensata za dany przejazd będzie niższa, to nie zostanie przyznana. Należy również pamiętać, że odszkodowanie za opóźnienie pociągu nie przysługuje w przypadku linii regionalnych. 

Więcej o:
Copyright © Agora SA