Zwrot biletu PKP - dowiedz się, jak to zrobić i odzyskać pieniądze

Zwrot biletu PKP to problem, z którym każdy z nas może kiedyś się zmierzyć. Sprawdź, jak to zrobić, gdzie się zgłosić i czy możliwe jest odzyskanie wpłaconych pieniędzy.

Zwrot biletu PKP - najważniejsze informacje

Zwrot biletu PKP najczęściej musimy wykonać wtedy, gdy wiemy z wyprzedzeniem, że nasza podróż nie dojdzie do skutku. Podróże kolejowe zawsze cieszyły się sporym zainteresowaniem. Wiązało się to z tym, że były stosunkowo niedrogie i wygodne - zwłaszcza na znaczne odległości. W większości wyjazdy planuje się z dużym wyprzedzeniem i wtedy też dokonuje się zakupu biletu, ale niestety czasem okazuje się też, że z różnych powodów podróż należy odwołać i wtedy konieczny jest zwrot biletu PKP. Co istotne - możliwe jest to zarówno w odniesieniu do biletów zakupionych w kasie na dworcu, jak i tych nabytych przez internet. Jeśli chodzi o zwrotne otrzymanie pieniędzy, to w przypadku kupionych przez internet lub opłaconych kartą płatniczą, przelew ma miejsce w czasie do 30 dni. Natomiast jeśli chodzi o bilet kupiony w kasie za gotówkę, to zwrot następuje od razu. Najpóźniej zwrotu biletu można dokonać na 5 minut przed planowaną godziną odjazdu pociągu.

A jak wygląda zwrot biletu PKP Intercity?

Również w tym przypadku zwrot biletu PKP Intercity jest możliwy, jednakże trzeba pamiętać, że ten przewoźnik potrąca z kwoty zwrotu za bilet tzw. odstępne. Jest to od 5 do 15 procent wartości biletu. 

Czy możliwy w PKP zwrot biletu online?

Tak - w przypadku PKP, zwrot biletu online da się zrobić, ale procedura jest trochę inna w zależności od tego, jak dokonany został zakup. W przypadku posiadania konta i zalogowania się na nie wystarczy odszukać w zakładce bilet, który chcemy zwrócić i kliknąć "Rezygnuj", a następnie zaakceptować wybór. Pieniądze zostaną zwrócone w ciągu 30 dni. Jeśli natomiast zakupu biletu dokonano bez rejestracji konta, potwierdzenie zakupu wraz z nim samym otrzymuje się na adres email. Jest wtedy też przesyłany specjalny link do panelu użytkownika, w który należy wejść, by zyskać dostęp do kolejnych opcji. Wtedy procedura przebiega podobnie - należy odszukać zakładkę "Opłacone" i kliknąć "Rezygnuj". Tu również zwrot pieniędzy nastąpi w terminie 30 dni.

Zakup biletu przez Bilkom a zwrot biletu. Jak wygląda procedura?

Bilkom to platforma, która dostępna jest w aplikacji mobilnej i umożliwia zakup biletu zdalnie przez internet. W Bilkom zwrot biletu jest możliwy poprzez zakładkę "Moje bilety" najpóźniej na 15 minut przed odjazdem pociągu. Jeśli posiada się konto w serwisie, można to też zrobić z poziomu "Panelu użytkownika" i z zakładki "Moje bilety jednorazowe" lub "Moje bilety". Jeśli nie ma się konta w serwisie, należy wejść w "Moje bilety". Wówczas otwiera się okno, w które należy wpisać klucz zamówienia. Numer ten wysyłany jest po dokonaniu zakupu na adres email wraz z biletem w formie pliku pdf. Oprócz tego należy podać imię i nazwisko osoby, której dotyczy bilet. Po kliknięciu "Szukaj zamówienia" system przeniesie użytkownika do biletu i należy wybrać "Zwrot biletu", a wybór ten należy potwierdzić.

Czy jest możliwa wymiana biletu Intercity?

Tak, a dodatkowo jest to korzystniejsze wyjście niż zwrot, ponieważ wówczas nie jest naliczane tzw. "odstępne". Można tego dokonać w kasie, ale również poprzez serwis internetowy. Wystarczy zalogować się na konto i wejść do zakładki "Opłacone" i wybrać bilet, którego wymianę chce się wykonać. Następnie dostępna będzie strona, na której możliwy będzie wybór innego połączenia.

Jak złożyć w Intercity reklamacje?

Można to zrobić na dwa sposoby - albo bezpośrednio złożyć wypełniony druk, albo też wysłać wypełniony druk mailowo na adres wskazany na stronie. W Intercity reklamacje składa się bowiem na specjalnie sporządzonym do tego formularzu, choć oczywiście w innej formie też powinna być przyjęta. Ewentualnie przewoźnik może prosić o uzupełnienie braku poprzez wypełnienie stosownego druku, który powinien być wówczas przesłany lub też udostępniony link do jego pobrania. Przedmiotem takiego pisma mogą być różne kwestie, które niezgodne są ze standardami lub zapewnieniami dawanymi przez przewoźnika, np.:

  • opóźnienia pociągów,
  • klasa pociągu niezgodna z biletem,
  • braki w pociągu, np. dostępu do toalety czy gniazdka z prądem,
  • szkody na osobie i mieniu.

Czasem może być też konieczne dołączenie stosownych dowodów na okoliczności, z których wywodzi się roszczenie, np. zdjęcia zniszczonych przedmiotów. Oczywiście niezbędne jest też posiadanie opłaconego biletu na określony przejazd.

Zobacz też: Polacy płacą za bilet dużo więcej niż Czesi. W tym samym pociągu, na tej samej trasie

Więcej o:
Copyright © Agora SA