Oferta PKP Intercity poza zwykłymi biletami na przejazdy pociągami oferuje również inne opcje dostosowane do różnych potrzeb klientów. W wielu przypadkach to jednocześnie sposób na zaoszczędzenie. Takie jest też założenie Wspólnego Biletu. Niestety podwyżek w tym roku nie udało się uniknąć, przy czym niektórych podróżujących dotknęły one wcześniej, niż powinny. Spółka odniosła się już do sprawy.
Wspólny Bilet jest dostępny w Polsce od 9 grudnia 2018 roku. Oferta ta polega na zakupie jednego biletu na całą podróż, niezależnie od wybranych pociągów i tras. Dotyczy to przejazdów wagonami co najmniej dwóch przewoźników, a mowa tu nie tylko o Grupie PKP, lecz także kolejach samorządowych, czyli połączeniach regionalnych i aglomeracyjnych. Co ważne, cena jest wyliczana na podstawie jednej, wspólnej taryfy. Ta jednak od 1 lutego 2024 roku jest wyższa.
W tym samym okresie znacznie wzrosły koszty świadczenia usług przewozowych u każdego z uczestniczących w projekcie przewoźników, a u niektórych przewoźników opłaty za własne bilety zmieniały się nawet kilka razy w tym okresie. Wobec tego przewoźnicy zdecydowali się na zmianę cennika bazowego Wspólnego Biletu, mając na uwadze znaczny wzrost kosztów świadczenia usług przewozowych od momentu wprowadzenia oferty Wspólny Bilet w 2018 roku
- wyjaśnia w rozmowie z kolejowyportal.pl Cezary Nowak, rzecznik PKP Intercity. Według informacji udostępnionych przez portal ceny wzrosły średnio o 43 proc., choć w przypadku niektórych tras jest to aż 80 proc. Chodzi o przejazdy o długości od 101 do 110 kilometrów. Mimo wszystko wyższe stawki obowiązują dopiero od 1 lutego. Dlaczego więc pasażerowie zapłacili więcej przed tym dniem?
Okazuje się, że za zawyżone ceny odpowiada system.
Informujemy, że wystąpił błąd po stronie partnera technologicznego w mechanizmie wyliczania cen w ramach oferty Wspólny Bilet, wobec tego Wspólne Bilety, które były kupione 31 stycznia 2024 r. na przejazd tego samego dnia lub w okresie przedsprzedaży, mają zawyżoną cenę
- czytamy w komunikacie na stronie PKP. Na szczęście nadpłatę tę można odzyskać. Jeśli Wspólny Bilet był kupiony w systemie Bilkom, różnica będzie zwrócona automatycznie na nasze konto. W przypadku zakupu w kasie musimy podjąć dodatkowe kroki i złożyć wniosek o zwrot, dołączając kopię lub zdjęcie biletu oraz numer konta bankowego. Warto podkreślić, że w pierwszej kolejności będą rozpatrywane wnioski z podanym numerem Wspólnego Biletu.