• Link został skopiowany

Tankujesz w tych miejscach? UOKiK skontrolował stacje paliw. Jest czarna lista

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport dotyczący jakości paliw oferowanych na stacjach benzynowych w Polsce. Tegoroczna kontrola Inspekcji Handlowej wykazała pewne nieprawidłowości. Największy problem stanowi olej napędowy, czyli tak zwany diesel. Choć jest lepiej, wciąż można wiele poprawić.
UOKiK sprawdził stacje paliw. Kierowcy powinni o tym wiedzieć - zdjęcie ilustracyjne
I am a female photographer from Thailand I love create an artworks with my camera/Istock.com

Kontrole dotyczące jakości sprzedawanych na stacjach paliw przeprowadzane były od 15 stycznia do 31 października 2024 roku. W tym czasie pobrano łącznie 1662 próbek z dystrybutorów znajdujących się na terenie całego kraju - 732 benzyny, 637 diesla i 293 gazu LPG. Najnowszy raport UOKiK wskazuje na to, że choć znaczna większość stacji benzynowych działa obecnie zgodnie z normami, niektóre wciąż nie spełniają standardów jakościowych. Cieszyć może jednak to, że odsetek tak funkcjonujących firm jest mniejszy niż w roku 2023.

Zobacz wideo Jak to możliwe, że benzyna jest tak tania?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wykryto nieprawidłowości na stacjach paliw w Polsce

W wyniku trwającej 10 miesięcy kontroli wykryto łącznie 19 nieprawidłowości, co daje zaledwie 1,1 proc. oraz wyraźny spadek względem roku ubiegłego. W całym 2023 roku odstępstw od normy dopatrzono się zaś w 1,7 proc. próbek. Martwić może jednak to, że aż 17 przypadków nieprawidłowości dotyczyło oleju napędowego - 1 benzyny 95 i 1 gazu LPG. To oznacza, że 2,7 proc. ze wszystkich przebadanych próbek oleju napędowego nie spełniało norm, które powinny być uwzględniane przez stacje paliw. Najczęstszymi problemami były między innymi:

  • nadmierna ilość wody w oleju napędowym,
  • zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego,
  • zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.

Lista stacji paliw, gdzie wykryto nieprawidłowości. Mowa o 10 województwach

Odstępstwa od norm ostatecznie stwierdzono w 10 województwach. Z raportu UOKiK wynika również, że większość problemów odnotowano na stacjach niezależnych, które nie podlegają pod duże sieci.

Zobacz też: Sprawdź, zanim kupisz prezent dziecku. UOKiK ostrzega przed niebezpieczeństwem

Urząd opublikował również pełną listę miejsce, gdzie wykryto nieprawidłowości. Zestawienie wygląda następująco:

  • Krak-Oiltrans, woj. śląskie, Paweł Mała, ul. Żywiecka 19 - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego,
  • Pieprzyk Family, woj. wielkopolskie, Pleszew, ul. Wyspiańskiego 4A - zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego,
  • Watis, woj. wielkopolskie, Turek, ul. Konińska 1 - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego,
  • Krak-Trans (Moya), woj. kujawsko-pomorskie, Gniewkowo, ul. Toruńska 29A - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego,
  • Olkop Bis, woj. kujawsko-pomorskie, Radziki Duże 67B - zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego,
  • Carrefour Polska, woj. zachodniopomorskie, Szczecin, ul. Mieszka I 73 - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego,
  • Amic, woj. mazowieckie, Warszawa, ul. Piotra Skargi 3A - zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego (badanie pierwsze i powtórne),
  • Agora, woj. pomorskie, Kąpino, ul. Wiejska 1 - zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego,
  • Tanktir, woj. świętokrzyskie, Wąchock, ul. Starachowicka 108 - niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego,
  • Alfred Malinowski, woj. warmińsko-mazurskie, Świątki 38 - niewłaściwa zawartość wody w oleju napędowym,
  • Primi Bis, woj. warmińsko-mazurskie, Dobre Miasto, ul. Fabryczna 13A - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego,
  • Orlen, woj. warmińsko-mazurskie, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33 - niewłaściwa prężność par LPG,
  • Mariol, woj. lubelskie, Ułęż 207 - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego,
  • Tom-Gaz, woj. lubelskie, Cicibórz Duży 66B - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego,
  • Wiktoria Morawiec, woj. wielkopolskie, Doruchów, ul. Powstańców Wielkopolskich 1 - zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego (badanie pierwsze i powtórne),
  • TRANS-PKS, woj. łódzkie, Wołyń 1 - zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

Jak wyjaśnia serwis naTemat, stabilność oksydacyjna wpływa na to, jak długo olej będzie zdatny do użytku. Jeśli jest zbyt niska, paliwo staje się mętne i może zatykać filtry. Zbyt niska temperatura zwiększa ryzyko wybuchu oparów podczas nalewania z dystrybutora. Za duża ilość wody może natomiast prowadzić do korozji układu paliwowego.

 Dziękuje my, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Więcej o: